• Română
  • English
10–14 decembrie 2014 / București / CinemaPRO & Cinema Elvira Popescu / ediția a 5-a

SLOW

Regie: 
KAREL VAN LAERE
7'
CinemaPRO - Sâmbătă, 13 Decembrie, 2014 - 18:00
Scenariu: 
Karel van Laere
Distribuție: 
Karel van Laere
Imagine: 
Shao-Che Lee
SLOW este un performance care prezinta organismul uman dezarmat, înconjurat de mașini, sisteme, etc. În Taiwan, precum în alte ţări asiatice, există un set strict de reguli pe care oamenii trebuie să urmeze, reguli ce nu pot fi trecute cu uşurinţă cu vederea. Încet, dar imperturbabil băiatul în videoclip îsi urmează propria cale. Folosind un cablu invizibil de electricitate, îşi trage corpul într-un tempo precis prin peisajul urban din Taiwan, marcând într-un mod încântător și excepţional contrastul dintre traseul corpului uman lipsit de apărare si lumea agitată ce-l înconjoară.
Regizor: 

Karel van Laere

De multe ori punctele de plecare pentru lucrările lui KAREL VAN LAERE se află în tensiunea dintre mișcările naturale ale corpului și cele mecanice. Rezultatele pot fi cel mai bine descrise prin câteva cuvinte cheie: simplicitate, efecte alienante și atenția la detalii. Interesul său pentru film a început odată cu performance-ul lui, IMPACT (2009). În acest film, inspirat de o poveste despre un băiat complet paralizat, Karel este târât prin peisajul olandez. Cu IMPACT, el a câștigat premiul întâi la Premiile de Artă Contemporară Taoyuan, Taiwan 2013. "A fi tras" a devenit o temă recurentă în opera sa. În iunie 2012, Karel absolvit ca interpret academia de teatru de la Maastricht; mai târziu în acel an, Karel a studiat și a lucrat în Taiwan la Universitatea Națională de Arte din Taipei. Cultura asiatică și modul în care aceasta abordează arta continuă să-l inspire.

Contact: 
lerakarel[at]gmail[dot]com
Festivaluri, premii: 
  • Audience Award for Best Film – CINEDANS - Dance on Screen Festival Amsterdam 2014
  • SinemaDansAnkara 2014
  • Black Warehouse Museum Japan 2014
  • Taoyuan Airport Galley 2013
  • ILTWT Festival Paradiso Amsterdam 2013
Comentariul curatorului:
Ivindu-se din mare asemeni unor rămășițe umane purtate de valuri, Karel van Laere intră în cadru aducând cu sine metafore și probleme globale, pe măsură ce trupul său traversează cadrul, stânga-dreapta, pe parcursul fiecăruia dintre cele șase minute ce compun cele paisprezece cadre al filmului SLOW. Printr-un decor înșelător de simplu, acțiunea fizică este transformată într-un spectacol care pune în discuție probleme legate de globalizare, poluare, conștiința de sine în context social și, în cele din urmă, natura trecătoare (existențială și fizică) a vieții umane. Cât timp Van Laere se miscă pe țărm, trupul său neînsuflețit este tras în propriul său ritm, desenând o traiectorie dreaptă prin mediul din ce în ce mai urbanizat. Prezența sa opozițională (diferind de mediu prin viteză, mișcare, interacțiune, direcție, etc.) stârneşte o multitudine de reacții din partea trecătorilor (de la priviri indiferente, la interacțiuni jucăușe). Corpul lui Van Laere atinge puncte sensibile precum responsabilitatea socială, individualitatea în contextul suprapopulării globale și mobilitătea într-un mediu urban din ce în ce aglomerat. Cu toate acestea, atingerea literală, fizică, a pământului ce îi zdrenţuieşte corpul, este cea care închide filmul într-un ciclu de viață ce ne întoarce la elementul lichid din care au provenit strămoșii noștri moleculari. (Andrei Tănăsescu, BIEFF)