• Română
  • English
14–20 martie 2016 / Cinema Muzeul Țăranului, Cinema Elvire Popesco, Universitatea Națională de Muzică / ediția a 6-a

Berlinale Forum Expanded: Rebranding Humanity

    Sunteți aici

    • You are here:
    • Acasă > Festival > Arhivă > Acasă > Filme > Programe tematice > Berlinale Forum Expanded: Rebranding Humanity

Berlinale Forum Expanded: Rebranding Humanity

Cu susținerea: 

 
Prezentare curatorială de Adina Marin
Programul Rebranding Humanity aduce laolaltă filme ce surprind condiția umană contemporană, într-o perioadă în care evoluții tot mai rapide în lumea noastră schimbă tocmai întrebările despre sensul ființei umane, întrebări adresate de veacuri de artiști și oameni de știință. O distopie anticipativă ipotetică pe teme de mediu, un eseu cinematografic-filosofic asupra perfecționării definitive a umanității și o încercare profund personală de a face față alienării exilului pun sub semnul întrebării și interpretează totodată tragedia umană, prin posibilitățile creative nelimitate ale limbajului filmic, respingând orice limitări ale libertății de creație și oferind o perspectivă critică și un sens extins al cinematografiei.

Un amestec de realitate și ficțiune se dezvăluie pe fundalul unui loc pustiu în Untitled (Human Mask). Povestea reală este cea a maimuței dresate să lucreze ca ospătăriță, spre amuzamentul clientelei. Distopic este decorul, undeva în zona interzisă a dezastrului nuclear de la Fukushima, unde Pierre Huyghe alege să transpună maimuța ca o figură singuratică ce apare drept singura supraviețuitoare a unui dezastru nuclear. Experimentăm un sentiment de curiozitate pe măsură ce camera de filmat plutește deasupra locului părăsit, pentru a urmări mișcările din ce în ce mai frenetice ale creaturii păroase, îmbrăcate într-o uniformă albastră și purtând o mască cu chip de om, aidoma unei ființe umane reduse la condiția sa cea mai sinceră, cea a unui animal într-o lume post-apocaliptică.
 
Viitorul omenirii, într-o perspectivă utopică ce promite nemurire și înviere, este abordat de Anton Vidokle în This Is Cosmos, o narațiune complexă concentrată pe operele filosofului rus Nikolai Fedorov Narațiunea gravitează în jurul ideilor indestructibilității energiei și a potențării condiției umane drept concepte-cheie ale cosmismului, mișcarea apărută în Rusia începutului de secol 20 și supraviețuitoare comunismului. Apelând la imagini puternice filmate în Siberia, Crimeea și Kazakhstan și la prim-planuri pe figuri, filmul este construit ca un colaj vizual și auditiv, intrerupt la intervale de timp de ecrane roșii cu un așa-zis efect terapeutic. „Acest film îți poate îmbunătăți sănătatea”, spune unul dintre titlurile ecranelor roșii. Fără doar și poate, ne va îmbunătăți experiența cinefilă.
 
And on a Different Note este o observație profund intimă a comportamentul uman în situații de criză. Autorul, Mohammad Shawky Hassan, este un expat egiptean ce locuiește în New York și care experimentează evoluțiile politice în curs din țara natală expunându-se unui flux interminabil de talk-show-uri politice egiptene. Cadre cu camere goale, tăcute, cu ferestre ce dau în străzi lăuntrice amestecate cu zgomotul discursului nervos și bigot în arabă, din care doar câteva cuvinte-cheie sunt traduse, efectul filmului fiind și mai izbitor. Fluxul audio din ce în ce mai intens și copleșitor îl poartă pe spectator în lumea interioară a regizorului, lume guvernată de un sentiment crescând de alienare față de țara sa, de nația sa și, în cele din urmă, față de propria identitate, față de sine însuși.

 
Regie: 
PIERRE HUYGHE
Un amestec de realitate și ficțiune se dezvăluie pe fundalul unui loc pustiu în Untitled (Human Mask). Povestea reală este cea a maimuței dresate să lucreze ca ospătăriță, spre amuzamentul clientelei. Distopic este decorul, undeva în zona interzisă a dezastrului nuclear de la Fukushima, unde Pierre Huyghe alege să transpună maimuța ca o figură singuratică ce apare drept singura supraviețuitoare a unui dezastru nuclear. Experimentăm un sentiment de curiozitate pe măsură ce camera de filmat plutește deasupra locului părăsit, pentru a urmări mișcările din ce în ce mai frenetice ale creaturii păroase, îmbrăcate într-o uniformă albastră și purtând o mască cu chip de om, aidoma unei ființe umane reduse la condiția sa cea mai sinceră, cea a unui animal într-o lume post-apocaliptică. (Adina Marin, BIEFF) 
Regie: 
ANTON VIDOKLE
Viitorul omenirii, într-o perspectivă utopică ce promite nemurire și înviere, este abordat de Anton Vidokle în This Is Cosmos, o narațiune complexă concentrată pe operele filosofului rus Nikolai Fedorov. Narațiunea gravitează în jurul ideilor indestructibilității energiei și a potențării condiției umane drept concepte-cheie ale cosmismului, mișcarea apărută în Rusia începutului de secol 20 și supraviețuitoare comunismului. Apelând la imagini puternice filmate în Siberia, Crimeea și Kazakhstan și la prim-planuri pe figuri, filmul este construit ca un colaj vizual și auditiv, intrerupt la intervale de timp de ecrane roșii cu un așa-zis efect terapeutic. 'Acest film îți poate îmbunătăți sănătatea', spune unul dintre titlurile ecranelor roșii. Fără doar și poate, ne va îmbunătăți experiența cinefilă. (Adina Marin, BIEFF 2016) 
Regie: 
MOHAMMAD SHAWKY HASSAN
And on a Different Note este o observație profund intimă a comportamentul uman în situații de criză. Autorul, Mohammad Shawky Hassan, este un expat egiptean ce locuiește în New York și care experimentează evoluțiile politice în curs din țara natală expunându-se unui flux interminabil de talk-show-uri politice egiptene. Cadre cu camere goale, tăcute, cu ferestre ce dau în străzi lăuntrice amestecate cu zgomotul discursului nervos și bigot în arabă, din care doar câteva cuvinte-cheie sunt traduse, efectul filmului fiind și mai izbitor. Fluxul audio din ce în ce mai intens și copleșitor îl poartă pe spectator în lumea interioară a regizorului, lume guvernată de un sentiment crescând de alienare față de țara sa, de nația sa și, în cele din urmă, față de propria identitate, față de sine însuși. (Adina Marin, BIEFF)