• Română
  • English
14–20 martie 2016 / Cinema Muzeul Țăranului, Cinema Elvire Popesco, Universitatea Națională de Muzică / ediția a 6-a

Experimented in Romania

    Sunteți aici

    • You are here:
    • Acasă > Festival > Arhivă > Acasă > Filme > Programe tematice > Experimented in Romania

Experimented in Romania

Regie: 
CARMEN LIDIA VIDU
Ion Bârlădeanu este o figură deja cunoscută în întreaga lume, un artist îndrăgit fără adăpost, aclamat în urma documentarului Lumea văzută de Ion B., realizat de Alexander Nanău. Carmen Lidia Vidu îl portretizează ca pe un suflet unic ce argumentează în mod spiritual obsesiile și lucrurile sale preferate din București. Montajul are capacitatea de a-i surprinde dorințele, amintirile incoerente, și de-ai capta personalitatea mercurială ajutată de figurile reale și ficționale ce se regăsesc în colajele sale celebre. Regizoarea îi fructifică iconografia, urmărindu-i direcția artistică profund implicată în discursul ironic și critic față de societatea românească. Colajele lui sunt propriile filme, dar Carmen reușește să creeze un colaj în mișcare avându-l pe artist în centrul propriei imagini. (Claudia Cojocariu, BIEFF)
Regie: 
VEDA POPOVICI
Veda Popovici propune în acest video performance o serie de tablouri în mișcare inspirate de ipostaze artistice din perioada Renașterii, a Orientalismului sau a sculpturilor precum Venus din Milo, oferind un discurs intens asupra istoriei artei retrasate prin pătratul negru creat de Kazimir Malevich acum o sută de ani în urmă. Artista zdrobește semnul erudiției și al diferenței de clasă propunând o poveste încântătoare ce își ghidează spectatorii în a reconsidera anumite momente din istoria artei, supusă contextului politic. Mișcările delicate, ochii pătrunzători, și același pătrat negru drept acoperământ, atrag atenția asupra structurii patriarhale ca tendință dominantă, punând în mișcare un discurs feminist care te invită să-ți alegi propriul echipament revoluționar: acțiunea de a participa sau a contempla. (Claudia Cojocariu, BIEFF)
Regie: 
ARNOLD ESTEFÁN & ANCA BENERA
No Shelter from the Storm este o instalație video plasată într-o pădure devastată și defrișată care nu-și mai poate găzdui și ascunde oamenii aflați în pericol. Alături de perspectiva ecologică, ce problematizează distrugerea în masă inițiată de corporațiile multinaționale, video-ul vorbește despre condiția umană și despre singurătate într-o patrie care se luptă să-și mențină habitatul. Nota optimistă poate fi regăsită în fluieratul celor doi artiști, perceput ca o trecere de la solitudine la solidaritate colectivă. Filmat alb negru, imaginile texturale oferă un sentiment etern de nesiguranță, în timp ce mișcările de cameră arată un paradox ferm între absența acestei păduri și frumusețea ei. (Claudia Cojocariu, BIEFF)
Regie: 
DRAGOȘ ALEXANDRESCU
Dragoș Alexandrescu ne arată cum natura înșelătoare a existenței noastre, a restrângerilor inerente date de către sistem ne afectează în viața de zi cu zi și în procesul de dezvoltare. Cele trei mari doctrine expuse prin intermediul unor cărți specifice: marxismul, religia și capitalismul sunt îngropate sub pătura eșecului societății noastre; deconstruite printr-un proces meticulos de rupere și aliniere a bucăților de hârtie, o muncă intens organizată care propune, metaforic vorbind, reușita ideologiilor și, anume, cea de a uni oamenii. Totuși, contrapunctul apare în imaginea fetei care stă și împletește, care respinge nostalgia vremurilor mai simple, scoțând la iveală faptul că a fi diferit, a fi imperfect nu te împiedică să reușești în creația ta și în ceea ce trebuie reconstruit. (Claudia Cojocariu, BIEFF)
Regie: 
LARISA CRUNȚEANU
În video-ul său, Larisa Crunțeanu performează în fața unei oglinzi fictive care îi extinde rutina de înfrumusețare și transformă actul în sine în amintire personală cu fiecare proiecție a sa. Astfel, o tânără fată se uită în oglindă în timp ce își piaptănă și își împletește părul. Actul este acompaniat și scos în evidență de cântecul pe care îl fredonează; de fapt, versurile aparțin lui George Coșbuc, și portretizează, la rândul lor, o tânără unică, frumoasă și cu cosițe. Tonul de adorare și mândrie al poeziei este înlocuit, ulterior, cu actul final al performerului. Fata își taie părul și distruge mitul frumuseții apelând la autenticitatea și încrederea în sine. (Claudia Cojocariu, BIEFF)
Regie: 
DIANA MIRON
În acest video-performance, două cadre în care un lichid albastru curge din gura unei fete și pe lângă corpul ei gol, are în vedere un curs intensiv care analizează cei mai importanți factori de definire și înțelegere a esteticii. De-a lungul istoriei, arta a avut înțelesuri diferite și fixe dar unul dintre cele mai grele lucruri de definit a fost estetica. Interpretarea ei ține de spiritul timpului și de natura umană – așa cum în cele două cadre se punctează vulnerabilitatea și încarnarea. Incursiunea profundă în teritoriul esteticii conturează conștiința prin intermediul experiențelor și circumstanțelor personale pe când sensurile noastre nu sunt înregistrate; asta pentru că noi ne schimbăm cu ajutorul lor, ghidându-ne aspirațiile și valorile, reflectând asupra diferențelor de percepție care confirmă că, într-adevăr, suntem construiți sistematic ca ființe estetice. (Claudia Cojocariu, BIEFF)