• Română
  • English
14–20 martie 2016 / Cinema Muzeul Țăranului, Cinema Elvire Popesco, Universitatea Națională de Muzică / ediția a 6-a

Golden Shorts: Best Films in Major Festivals

    Sunteți aici

    • You are here:
    • Acasă > Festival > Arhivă > Acasă > Filme > Programe tematice > Golden Shorts: Best Films in Major Festivals

Golden Shorts: Best Films in Major Festivals

Regie: 
FYZAL BOULIFA
O replică la adresa modalității noastre de comunicare în spațiul virtual, în care fiecare secvență are un stil aparte, Rate Me portretizează o tânără escortă, Coco, din prisma altor membri care vin cu tot felul de comentarii dubioase și răutăcioase. Contradicția dintre părerile critice ale clientelei sale și opiniile altor oameni care au cunoscut-o demonstrează lipsa de simpatie și oferă o paletă variată a identităților fetei respective, incluzând finaluri fictive care înmagazinează cele mai obscure dorințe ale membrilor acelui website. Soundtrackul anunță un discurs ironic și o tentă politică abordată de regizor, evidențiind problematica structurii identitare într-o lume modernă, virtuală, în care auto-promovarea apare la fiecare dintre noi și devine, ulterior, un stil de viață. (Claudia Cojocariu, BIEFF)
Regie: 
XACIO BAÑO
To Be and to Come Back este un video-portret în care autorul își surprinde bunicii, montând scene în care aceștia muncesc și discută într-un mod critic despre viitorul lui, și scene de repetiție de dinaintea filmării presupusului film de ficțiune. Este notabil faptul că montajul vrea să ne arate, apelând la metaforă și metaficțiune, frânturi din relația sa cu bunicii, explicându-le, așadar, în ce constă meseria de regizor. Bunica acestuia nu pare prea convinsă; astfel, filmul ia forma unui autoportret al regizorului, ironic și, totodată, sever, în care auzim tonul certăreț al femeii, vedem imagini personale din casa acestora, și simțim nevoia personală de a ne uita în trecut și în viitor pentru binele nostru. (Claudia Cojocariu, BIEFF)
Regie: 
ELY DAGHER
În Waves '98, primit cu aplauze și laureat Palme d'or la Cannes în 2015, Ely Dagher deconstruiește relația de iubire/ură cu orașul său natal într-o piesă cinematografică remarcabilă. Filmări reale combinate cu secvențe de animație realizate în diverse stiluri compun povestea lui Omar, pentru care viața în Beirutul segregat al anilor de după războiul civil amplifică frământările inerente adolescenței. Expedițiile cotidiene pe acoperișul școlii dezvăluie mereu aceeași imagine sumbră a unui oraș impregnat de disperare și nesiguranță, cu zone unde nici măcar nu are voie să calce. Până într-o bună zi, când deasupra orașului apare un gigantic elefant de aur. Absorbit în pântecele uriaș, Omar descoperă - și privitorul împreună cu el, o lume nebănuită, care ar putea fi o versiune optimistă a orașului, născută în imaginația lui Omar. În unele momente, această lume se sparge în mii de cioburi, pentru ca mai apoi fragmentele să se combine din nou. Visul ajunge la final. Pe cerul unui oraș ceva mai puțin sumbru, un elefant de aur se îndepărtează plutind ușor. (Adina Marin, BIEFF)
Regie: 
DAVID SANDBERG
Kung Fury este un scurmetraj ambițios și valoros din punct de vedere al producției; reușește să concentreze aproape fiecare trop al filmelor de acțiune cu polițiști din anii ’80. Este o paletă vizuală alcătuită din monștrii tuturor timpurilor, tipare desprinse din filmele de acțiune, întoarcerea în trecut și lupta dintre bine și rău, unde primul este ajutat de către hibrizi animal-om, iar cel din urmă este răul suprem, Adolf Hitler. Un omagiu al lucrurilor interesante din anii ’80, formula stilistică și efectele vizuale incitante puncteză estetica camp cu o sensibilitate bazată pe o teatralizare intenționată și asumată; partea grafică și povestea se adâncesc în creierul nostru și ne arată construcția metatextuală și iconică a unui scurtmetraj cult și șmecher. (Claudia Cojocariu, BIEFF)
Regie: 
DUBRAVKA TURIĆ
Belladonna se bazează pe transpunerea relațiilor umane trezind emoție și empatie pentru personajul principal. După o izbucnire interioară profundă, protagonista își schimbă părerea (percepția) în legătură cu o femeie pe care o refuză din start în timp ce află necazurile vieții sale. Alegerea stilistică – un punct de vedere nefocusat – punctează limitarea acesteia, nu doar în ceea ce privește văzul ei în urma unui consult oftalmologic, dar și cea a comunicării. Regizorul portretizeză o femeie care va ști că cel mai frumos lucru în legătură cu sensibilitatea față de viețile altora este însăși schimbarea propriei sale percepții și curajul de a evita părerile superficiale. (Claudia Cojocariu, BIEFF)
Regie: 
LEONOR TELES
'A fost odată ca niciodată, pe vremea când oamenii încă nu existau și toate făpturile trăiau libere și fără dușmănie'  - spune vocea naratorului. 'Animalele dansau împreună, într-o fericire fără margini. O singură ființă nu fusese invitată la petrecere - broasca. Cuprinsă de o furie nemăsurată în fața unei asemena nedreptăți, broasca și-a luat viața'. Romii și broaștele împărtășesc însușirea de a nu trece niciodată neobservați. Tânăra regizoare Leonor Teles împletește în acest film aspecte prezente și trecute din viața romilor din Portugalia. Teles refuză poziția de observator pasiv, preferând să participe în mod conștient și să ia poziție. Apare un al treilea element, un performance de artă aplicată, pe care autoarea îl integrează în structura narativă. Astfel, 'a fost odată' devine 'se întâmplă acum'. 'Până la urmă, nimic nu va mai fi ca înainte, căci melodia vieții se va fi schimbat', explică din off vocea naratorului. (Berlinale)