• Română
  • English
14–20 martie 2016 / Cinema Muzeul Țăranului, Cinema Elvire Popesco, Universitatea Națională de Muzică / ediția a 6-a

Oberhausen Film Festival: Paradise in Ruins - Visual Art Activism

    Sunteți aici

    • You are here:
    • Acasă > Festival > Arhivă > Acasă > Filme > Programe tematice > Oberhausen Film Festival: Paradise in Ruins - Visual Art Activism

Oberhausen Film Festival: Paradise in Ruins - Visual Art Activism

Cu susținerea: 

 
Prezentare curatorială de Adina Marin
Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF continuă îndelungata și fructoasa colaborare cu legendarul Festival Internațional de Film de Scurtmetraj Oberhausen, oferind cinefililor români șansa să se familiarizeze cu unele dintre cele mai provocatoare lucrări de artă vizuală activistă, proiectate și premiate la ediția din 2015 a Festivalului Oberhausen și care intră anul acesta în selecția BIEFF, sub tema Paradise in Ruins: Visual Art Activism. Trăim în timpul ideologiilor neizbutite. Comunismul, național-socialismul, capitalismul – toate au încercat pe rând să pretindă că oferă o cale certă către societatea perfectă, dar acest lucru nu s-a concretizat. Filmele din această secțiune aruncă un ochi cinematic asupra unei lumi atât de absorbite în a-și găsi drumul către un paradis pierdut, dar care nu reușește să bage de seamă propria alunecare către condițiile de tip neo-feudal ale inegalităților și inechităților politice și economice.

În Freedom & IndependenceBjørn Melhus pune sub semnul întrebării schimbarea globală de paradigmă ideologică către noi forme de capitalism religios, confruntând ideile romancierului Ayn Rand, auto-proclamatul filosof obiectivist, cu conținutul evanghelic al filmelor comerciale americane. Acest basm contemporan, în care Melhus interpretează el însuși toate personajele, a fost filmat parțial într-o morgă din Berlin și în noile peisaje urbane ale Istanbului. Într-un tur de forță care oscilează între musical, comedie, film de groază și basm, această călătorie ilustrată HD scoate la iveală viziunea globală asupra concepților acumulate în timp despre promisiunea salvării, traume din copilărie și etica muncii sub imperativul optimizării sinelui.
 
Shift al lui Alex Gerbaulet, coboară pe axul amintirilor familiei regizorului și ale orașului industrial Salzgitter, cândva un proiect înfloritor al Germaniei naziste, căminul întreprinderii de stat Reichswerke Hermann Göring și al lagărele de muncă adiacente. Shift folosește un ritm ce generează un sentiment de implacabilitate. Evenimentele istorice și de familie sunt ticluite din piese de arhivă propagandistice, jurnale de actualități și fotografii de familie și rămășițele lucrărilor de minerit și oțelărie din oraș. De la o poveste la alta, figura recurentă a tătălui văduv înaintează încet pe străzile pustiite și, în cele din urmă, se întoarce într-o casă goală. Soția sa murise cu ceva timp în urmă, după ani de suferință provocată de scleroza multiplă. Orașul industrial este treptat invalidat și el de propria scleroză multiplă. Redus la imaginea ruinelor unei ideologii eșuate, îl așteaptă un viitor și mai cumplit, din moment ce este proiectat să devină locul final de depozitare a deșeului radioactiv.
 
Gangster Backstage, realizat de Teboho Edkins, este continuarea producției Gangster Project, un film realizat cu câțiva ani înainte și pentru ale cărui filmări regizorul s-a aventurat în unul dintre cele mai violente cartiere ale populației de culoare din Cape Town – unde puțini locuitori albi îndrăznesc să intre – pentru a observa nemijlocit viața gangsterilor adevărați. De data aceasta însă, în loc să-i caute pe gangsteri în mediul lor natural, îi convoacă în cadrul neutru al unei săli de curs goale, în urma lansării unui anunț de casting. Filmul alternează interviurile, în timpul cărora personajele vorbesc fără rezerve despre avantajele și dezavantajele vieții de gangster, cu secvențe în care pun în scenă propriile temeri și visuri, într-un decor fără conținut, de tip Dogville, cu benzi albe care sugerează conturul claustrofobic al unei celule din închisoare. Aflați mereu între chinurile detenției și amenințarea omniprezentă a unei morți premature, aceste ființe umane amorale evoluează în societatea sud-americană, o societate care nu a reușit până acum să se împace cu sine însăși.

'Totul era bine. Departe de orice rău.' – rostește o voce la începutul filmului lui Max Philipp Schmid, repetat și convingător, făcând aluzie la un Paradise (pierdut). În schimb, spectatorul este purtat printr-o seră artificială care imită Grădina Edenului, unde personajul lui Adam este jucat de un bărbat de vârstă mijlocie, din clasa de mijloc, ce răsfoiește o colecție de fișe și uneori recită la un microfon citate din Biblie, Rousseau, Der Spiegel, Hesiod și dintr-o grămadă de savanți. Discursul care rezultă este un complex de idei multi-fațetat, ce reconstituie istoria grădinii ca spațiu primordial protejat, de la sensul literal al cuvântului persan pairidaēza (îngrădire) până la tendința socială actuală către recluziune, tânjind, în același timp, după paradisul pierdut.
Regie: 
BJØRN MELHUS
Artă, critică la adresa politicii, film de gen, dar 100% spectacol. Scurtmetrajul Freedom & Independence a lui Bjørn Melhus este o alegorie minunat de spirituală și provocatoare despre nebunia ideologică a neoliberalismului. Ghidați de vocea prozelitistă a lui Ayn Rand, Libertatea și Independența iau formă fizică, fiind puse să privească dezvoltarea urbană a viitorului. Împărțiți între gândul rațional al realiății (obiectivismul lui Rand) și credința teologică (melodrama hollywoodiană), protagoniștii ajung să aibă o criză de identitate. Deși conduși de către 'maica stareță', căutarea exigenței împuternicirii individuale a neoliberalismul se încheie cu celebrarea celui mai real și de încredere Adevăr al vieții: moartea. Ironic, inteligent și vesel, scurtmetrajul lui Bjørn Melhus este un one-man-show al activismului rațional. (Andrei Tanasescu, BIEFF)
Regie: 
ALEX GERBAULET
Shift (Schicht). Shaft (Schacht). Vocea de pe fundal folosește aliterația, trecând de la un strat narativ la altul, în timp ce Alex Gerbauelt deapănă amintirile familiei sale și ale orașului industrial Salzgitter - cândva un proiect prosper al Germaniei național-socialiste, căminul întreprinderii de stat 'Reichswerke Hermann Göring' și al lagărelor de muncă adiacente. Shift folosește un ritm ce generează un sentiment de implacabilitate. Evenimentele istorice și ale familiei sunt ticluite din piese de arhivă propagandistice, jurnale de actualități și fotografii de familie și rămășițele lucrărilor de minerit și oțelărie din oraș. De la o poveste la alta, figura recurentă a tătălui văduv înaintează încet pe străzile pustiite și, în cele din urmă, se întoarce într-o casă goală. Soția sa murise cu ceva timp în urmă, după ani de suferință provocată de scleroza multiplă. Orașul industrial este treptat invalidat și el de propria scleroză multiplă. Redus la imaginea ruinelor unei ideologii eșuate, îl așteaptă un viitor și mai cumplit, din moment ce este proiectat să devină locul final de depozitare a deșeului radioactiv. (Adina Marin, BIEFF)
Regie: 
MAX PHILIPP SCHMID
'Totul era bine. Departe de orice rău.' – rostește o voce la începutul filmului lui Max Philipp Schmid, repetat și convingător, făcând aluzie la un Paradis (pierdut). În schimb, spectatorul este purtat printr-o seră artificială care imită Grădina Edenului, unde personajul lui Adam este jucat de un bărbat de vârstă mijlocie, din clasa de mijloc, ce răsfoiește o colecție de fișe și uneori recită la un microfon citate din Biblie, Rousseau, Der Spiegel, Hesiod și dintr-o grămadă de savanți. Discursul care rezultă este un complex de idei multi-fațetat, ce reconstituie istoria grădinii ca spațiu primordial protejat, de la sensul literal al cuvântului persan pairidaēza (îngrădire) până la tendința socială actuală către recluziune, tânjind, în același timp, după paradisul pierdut. (Adina Marin, BIEFF)
Regie: 
TEBOHO EDKINS
Gangster Backstage, realizat de Teboho Edkins, este continuarea producției Gangster Project, un film realizat cu câțiva ani în urmă, pentru ale cărui filmări regizorul s-a aventurat în unul dintre cele mai violente cartiere ale populației de culoare din Cape Town – unde puțini locuitori albi îndrăznesc să intre – pentru a observa nemijlocit viața gangsterilor adevărați. De data aceasta însă, în loc să-i caute pe gangsteri în mediul lor natural, îi convoacă în cadrul neutru al unei săli de curs goale, în urma lansării unui anunț de casting. Filmul alternează interviurile, în timpul cărora personajele vorbesc fără rezerve despre avantajele și dezavantajele vieții de gangster, cu secvențe în care pun în scenă propriile temeri și visuri, într-un decor fără conținut, de tip Dogville, cu benzi albe care sugerează conturul claustrofobic al unei celule din închisoare. Aflați mereu între chinurile detenției și amenințarea omniprezentă a unei morți premature, aceste ființe umane amorale evoluează în societatea sud-americană, o societate care nu a reușit până acum să se împace cu sine însăși. (Adina Marin, BIEFF)