• Română
  • English
14–20 martie 2016 / Cinema Muzeul Țăranului, Cinema Elvire Popesco, Universitatea Națională de Muzică / ediția a 6-a

Transgressive Bodies

    Sunteți aici

    • You are here:
    • Acasă > Festival > Arhivă > Acasă > Filme > Competiție internațională > Transgressive Bodies

Competiție internațională - Transgressive Bodies

 
Prezentare curatorială de Andrei Tănăsescu
Servind drept canal, corpul procesează stimulii senzoriali, pentru a interacționa mai bine, a înțelege mai bine, a trăi mai bine în lumea ce ne înconjoară. Cu toate acestea, fiabilitatea și robustețea lui ascund o fragilitate care poate transforma cu ușurință funcția acceptabilă social a acestui corpus. Fie culturale, sexuale, economice sau psihologice, limitările impuse asupra sa îl abat de la cursul firesc, iar el ajunge să comită erori care reclamă întreaga noastră atenție. Indiferent dacă aceste sfidări trebuie celebrate sau discreditate, acceptarea lor trebuie recunoscută ca parte a naturii noastre umane. Ca atare, programul Transgressive Bodies din competiția BIEFF 2016 reunește cinci filme ce împing limitele trupului și ale reprezentării sale în cinematografie. Aducând laolaltă filmul de gen, arta video, documentarul și expresia activistă, selecția explorează tematici precum memoria, sexualitatea, rivalitatea și copilăria, prin intermediul caracteristicilor existente sau ipotetice ale trupului.

Bertrand Mandico revine la BIEFF cu o altă poveste despre bizarul psiho-sexual, în filmul sugestiv intitulat Our Lady of Hormones. Filmat pe o peliculă texturată de super 16mm și plin de voioșia artistică a unui cinefil pasionat al genului, filmul lui Mandico utilizează retroproiecția, tehnicolor uimitor și o mizanscenă plină de viață și decadentă pentru a prezenta povestea erotică a rivalității dintre două actrițe care devin obsedate de o bucată păroasă de carne care trăiește și respiră. O experiență suprarealistă veritabilă care face salturi între genuri precum comedia, suspansul și groaza, Our Lady of Hormones este o poveste care avertizează asupra incapacității naturii umane de a domestici impulsurile(primare) pe care le avem.
 
Renumitul artist român Călin Dan își marchează întoarcerea în selecția Festivalului cu Still Life, Poire Gelée, o lucrare meditativă complementară filmului său din 2012, Still Life, 20th C. Dacă primul film se încadra în tradiția filmului documentar și de ficțiune, Still Life, Poire Gelée pătrunde mai profund pe tărâmul conceptual al artei video. Idei de formă arhitecturală, memorie și filiație maternală – toate se încheagă în ciclul simbolic al vieții, zugrăvit prin acumularea graduală și eroziunea definitivă a unui morman de praf alb. Dedesubtul lui se află forma feminină, liniștită și contemplativă, pulsând în ritmul vieții, în interiorul granulelor timpului.
 
Situat la granița dintre documentar, filmul-jurnal și filmul eseist, The Pimp and His Trophies al Antoinettei Zwirchmayr este o rememorare onirică a amintirilor din copilăria regizoarei despre bunicul său – unul dintre cei mai infami proxeneți din Salzburg. Cu o imagine extraordinară, realizat pe o peliculă de 35mm și înfățișând ambianța claustrofobă a amintirilor contradictorii, filmul folosește fotografii de arhivă și cadre de atmosferă ale interioarelor plușate ale bordelului ca expedienți asociativi pentru narațiuni. Punctul central al filmului este absența structurală, care învăluie spectrele corporale ale afacerii ilegale a familiei. Aflând de pasiunea bunicului pentru vânătoare, amintirile autoarei capătă o nouă viață, ieșind la suprafață din memoria confuză prin procesul de reflecție cinematică.

Pedofilia – un tabu care stârnește o aversiune imediată și neclintită, dar ce-ar fi dacă morbul te-ar atinge chiar pe tine? Among Us, realizat de Guido Hendrikx, ne poartă prin confesiunile a trei pedofili ascunși, cu studii, care își descriu istoriile de descoperire, reprimare și reconciliere (imposibilă?) față de această tulburare. Hendrikx captează încântarea poetică și confuzia amețitoare a declicului vizual, mărturisit lor înșiși de către cei trei subiecți, prin concentrarea asupra paletei de nuanțe de gri a cinematografiei alb-negru. Fără a fi speculativă, fără să caute să iște vâlvă prin prezentarea dimensiunii tulburătoare a subiectului său, Among Us este o platformă lipsită de critică pentru mărturisirea traumei de o viață provocate de reprimare.
 
Prin YOU ARE BORING!, Vika Kirchenbauer dă spiritului nostru reprimat și ascuns o palmă puternică, dar asumată, de trezire la realitate. Printr-o adresare directă - mângâietoare și ademenitoare, un cor de oameni se adresează pe rând camerei, căutând(u-te pe tine!) privitorul răbdător, pasiv, controlat. Scopul lor? Să-ți vândă, printr-o retorică aspră și înțepată, dar fals nonșalantă, trupurile lor prestatoare ale diferenței și ale experienței indirecte, pentru împlinirea propriilor tale fantezii. Minunat de subversiv și provocator, YOU ARE BORING! ne forțează să privim indelung și profund la propriile limite interioare (pudice), cugetând, în același timp, asupra ramificațiilor externe ale „consumului de diferență” al hegemoniei noastre culturale. Filmul nu ne zdruncină, ci, mai degrabă, dă o caldă și cuprinzătoare palmă peste politica reprezentării practicată de societatea noastră normativă.
Regie: 
BERTRAND MANDICO
Cineastul Bertrand Mandico revine la BIEFF cu o altă poveste despre bizarul psiho-sexual, sugestiv intitulată Our Lady of Hormones. Filmat pe o peliculă texturată de super16 mm și plin de voioșia artistică a unui cinefil pasionat al genului, filmul lui Mandico utilizează retroproiecția, tehnicolor uimitor și o mizanscenă plină de viață și decadentă pentru a prezenta povestea erotică a rivalității dintre două actrițe care devin obsedate de o bucată păroasă de carne care trăiește și respiră. Dotat cu antene falice protuberante, deopotrivă 'animal de companie' și 'iubit', el devine obiectul dorinței și al invidiei, punând în mișcare o poveste despre o crimă demnă de un film Giallo sau Hammer. O experiență suprarealistă veritabilă care face salturi între genuri precum comedia, suspansul și groaza, Our Lady of Hormones este o poveste care avertizează asupra incapacității naturii umane de a domestici impulsurile(primare) pe care le avem. (Andrei Tănăsescu, BIEFF)
Regie: 
GUIDO HENDRIKX
Pedofilia – un tabu care stârnește o aversiune imediată și neclintită, dar ce-ar fi dacă morbul te-ar atinge chiar pe tine? Among Us, realizat de Guido Hendrikx, ne poartă prin confesiunile a trei pedofili ascunși, cu studii, care își descriu istoriile de descoperire, reprimare și reconciliere (imposibilă?) față de această tulburare. Hendrikx captează încântarea poetică și confuzia amețitoare a declicului vizual, mărturisit lor înșiși de către cei trei subiecți, prin concentrarea asupra paletei de nuanțe de gri a cinematografiei alb-negru. Fără a fi speculativă, fără să caute să iște vâlvă prin prezentarea dimensiunii tulburătoare a subiectului său, Among Us este o platformă lipsită de critică pentru mărturisirea traumei de o viață provocate de reprimare. (Andrei Tănăsescu, BIEFF)
Regie: 
CĂLIN DAN
Renumitul artist român Călin Dan își marchează întoarcerea în selecția festivalului cu Still Life, Poire Gelée, o lucrare meditativă complementară filmului său din 2012, Still Life, 20th C. Dacă primul film se încadra în tradiția filmului documentar și de ficțiune, Still Life, Poire Gelée pătrunde mai profund pe tărâmul conceptual al artei video. Idei de formă arhitecturală, memorie și filiație maternală – toate se încheagă în ciclul simbolic al vieții, zugrăvit prin acumularea graduală și eroziunea definitivă a unui morman de praf alb. Dedesubtul lui se află forma feminină, liniștită și contemplativă, pulsând în ritmul vieții, în interiorul granulelor timpului. (Andrei Tănăsescu, BIEFF)
Regie: 
VIKA KIRCHENBAUER
Prin YOU ARE BORING!, Vika Kirchenbauer dă spiritului nostru reprimat și ascuns o palmă puternică, dar asumată, de trezire la realitate. Printr-o adresare directă - mângâietoare și ademenitoare, un cor de oameni se adresează pe rând camerei, căutând(u-te pe tine!) privitorul răbdător, pasiv, controlat. Scopul lor? Să-ți vândă, printr-o retorică aspră și înțepată, dar fals nonșalantă, trupurile lor prestatoare ale diferenței și ale experienței indirecte, pentru împlinirea propriilor tale fantezii. Minunat de subversiv și provocator, YOU ARE BORING! ne forțează să privim indelung și profund la propriile limite interioare (pudice), cugetând, în același timp, asupra ramificațiilor externe ale 'consumului de diferență' al hegemoniei noastre culturale. Filmul nu vine ca un șoc, ci, mai degrabă, dă o caldă și cuprinzătoare palmă peste politica reprezentării practicată de societatea noastră normativă. (Andrei Tănăsescu, BIEFF) 
Regie: 
ANTOINETTE ZWIRCHMAYR
Situat la granița dintre documentar, filmul-jurnal și filmul eseu, The Pimp and His Trophies este o rememorare onirică a amintirilor din copilăria regizoarei despre bunicul său – unul dintre cei mai infami proxeneți din Salzburg. Cu o imagine extraordinară, realizat pe o peliculă de 35mm și înfățișând ambianța claustrofobă a amintirilor contradictorii, filmul folosește fotografii de arhivă și cadre de atmosferă ale interioarelor plușate ale bordelului ca expedienți asociativi pentru narațiune. Punctul central al filmului este absența structurală, care învăluie spectrele corporale ale afacerii ilegale a familiei. Aflând de pasiunea bunicului pentru vânătoare, amintirile autoarei capătă o nouă viață, ieșind la suprafață din memoria confuză prin procesul de reflecție cinematică. (Andrei Tănăsescu, BIEFF)