• Română
  • English
28 martie – 2 aprilie 2017 / Cinema Muzeul Țăranului & Cinema Elvire Popesco / ediția a 7-a

STILL HOLDING STILL

Regie: 
SARAH VANAGT
10'
Cinema Muzeul Țăranului - Miercuri, 29 Martie, 2017 - 18:00
Cinema Muzeul Țăranului - Sâmbătă, 1 Aprilie, 2017 - 16:30
Scenariu: 
Sarah Vanagt
Imagine: 
Artur Castro Freire (assisted by Son Doan)
Montaj: 
Effi Weiss
Sunet: 
Philippe Ciompi
Producător: 
Sarah Vanagt
Producție: 
Balthasar
Premieră românească
Inspirată de practica fotografică din secolul 19 cunoscută sub numele de Mamele invizibile, artista vizuală Sarah Vanagt investighează însuși actul privirii. Dacă la început fotografia a fost considerată o vrăjitorie, o invenție care fură sufletul subiecților săi, Still Holding Still reușește să capteze exact momentul acela magic în care se naște imaginea, când se petrece transferul de suflet între real și fotografiat. Copii-subiecți observați cu afecțiune și ascultați atent, un cântec de leagăn șoptit care surprinde greutatea eterică a prezenței absente, șoapte înăbușite și respirații abia perceptibile. Dilatând momentul, camera lui Vanagt permite revelarea esenței umane a fiecărui copil cu o imensă tandrețe. Beckett spunea că rolul obiectelor este de a readuce tăcerea; privirea cinematografică a lui Vanagt readuce transcendența în real, în timp ce noi devenim martori participativi. (Andrei Tănăsescu, BIEFF 2017)
Regizor: 

Sarah Vanagt

Sarah Vanagt (b. 1976) face documentare, instalații video și fotografii, în care combină interesul său pentru istorie cu cel pentru originile cinematografului. Lucrările sale includ filme precum After Years of Walking (2003), Little Figures (2003), Begin Began Begun (2005), Boulevard d’Ypres (2010), The Corridor (2010), Dust Breeding (2013); și video-instalații cum ar fi: Les Mouchoirs de Kabila (2005), Power Cut (2007), Ash Tree (2007). Lucrările sale sunt prezentate în festivaluri de film (FIDMarseille, Viennale, DocLisboa, IDFA Amsterdam, Rencontres Internationales Paris / Madrid / Berlin, Hors Pistes Centre Pompidou), și în muzee (Frankfurter Kunstverein, Fact Liverpool, NGBK Berlin, Shedhalle Zürich). Scurtmetrajul mut Girl With a Fly (2013) a fost prezentat pentru prima dată în cadrul celei de-a 5-a Bienale de la Moscova. In Waking Hours (2015) a avut premiera la International Film Festival Rotterdam. Still Holding Still (2015), a fost prezentat la IDFA Amsterdam după premiera belgiană de la Beursschouwburg (Brussels).

Contact: 
sarah[at]vanagt[dot]com
Festivaluri, premii: 
  • IDFA International Documentary Festival Amsterdam - Paradocs 2015
  • EMAF - European Media Art Festival 2016
  • Biennale de l’Image Possible
  • Festival International Jean Rouch
  • Imagine Science Film Festival
Comentariu curatorial:
Sarah Vanagt a compilat această colecție de fotografii bizare ale unor copii și bebeluși, realizate recent, dar folosind practica fotografică din secolul 19 cunoscută sub numele de Mame Invizibile. Fotograful Jeroen de Wijs folosește o tehnică fotografică din epoca victoriană, când fotografierea copiilor era o misiune complexă - un eveniment excepțional ce putea foarte ușor eșua. Pentru a capta o imagine era necesară o expunere de 30 de secunde și era aproape imposibil ca o întreagă familie să rămână nemișcată un timp atât de îndelungat. Așa că fotografii au inventat un artificiu pentru a rezolva problema. Au ascuns mamele sub mantii care le acopereau din cap până în picioare, în așa fel încât să-și poată ține copiii în brațe - ca să-i poată liniști - fără a apărea în fotografie. Dar mamele nu sunt complet invizibile. Sunt mai degrabă apariții stranii, ca niște fantome aflate în spatele copiilor lor care afișează fețe lipsite de expresie. În film, Vanagt utilizează tehnica expunerii lungi, identică celei folosite de De Wijs la fotografierea copiilor. (IDFA Paradocs 2015)